tisdag 24 februari 2009

babyblöjor och sängläge

Jag har ju brukat vara ganska öppen om mig själv i min blogg, men ni som är känsliga bör kanske överväga att hoppa just det här inlägget...

För ett tag sen berättade jag om min cellprovstagning, om ni minns det. Ni vet det dom där två unga manliga läkarna med mikroskopet upp i hemligheten?
Det var i alla fall små förändringar som skulle tas bort, en sk laserkonisering. Inget supertrevligt ingrepp, men jag fick en mugg lugnande innan så det gick bra. Sov som en gris på "uppvaket" i två timmar utan problem. Skönt för en trött mamma!

Idag hade det gått 6 dagar, helt utan några problem....
Då började jag blöda!
Jaha ja mensen nu igen (Jag är en sån där människa som blir lika överraskad varje gång den kommer, har ingen koll alls på min menstruationscykel, den kommer ju ändå liksom)
När jag hade bytt binda för 5:e gången på en timme började jag misstänka att det kanske inte var så... när jag fick lov ta på mig lilla Olivers blöja blev jag lite orolig... När jag tom fick lov att byta blöja bet jag i det sura äpplet och ringde kvinnokliniken.

- tror du att du ska förblöda? Frågade den snälla systern i telefonen
- njae, det vet jag väl inte, men ge mig några timmar så...
- måste du byta binda minst en gång i timmen så bör du komma in
- Okej, då får jag nog sätta mig i bilen, för jag har gått över till barnblöjor nu..
- Kom in!

Sagt och gjort, Marcus fick kliva upp och köra in sin fru till Falun, så att hon inte skulle förblöda ur självaste skruttan. Det vore ju lite drygt.

Kan ni gissa om det var pinsamt att ta av sig byxorna och flasha babyblöjan som stack upp ur trosorna? en aning kanske, -Nöden har ingen lag sa jag lite skämtsamt till läkaren.
Nu är i alla fall problemet åtgärdat, med lite piller och en magisk tampong som tydligen kan stoppa blödningar. Dessutom bjöds jag på ett vaginalt ultraljud, som visade lite fri vätska i buken, vad det betyder vet jag faktiskt inte, men det var inget dom ville undersöka vidare, så fine by me.

Nu är jag fixad igen, men fick stränga order om sängläge i dag och lugna aktiviteter ett tag framöver. Jag tycker ju inte jag ansträngt mig så mycket på sistone, men tydligen skulle man inte ha burit ved, burit barn, gjort situps... ja ja. Nu vet jag det oxå!
Alltid lär man sig nåt nytt.

Fortsatt trevlig kväll, nu ska jag inta sängläge istället för soffläge.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Stackars dig... tur att du ringde iaf, du brukar ju inte göra det va?
Kram o krya på dig.

Fru Bes Blogg sa...

precis samma sak hände mig,den 20 december 2006 lacrade jag också bort förändringar, faaaan va ont det gjorde för bedövningen tog inte, så jag låg och skrek och grät men den manliga arslet till doktorn fortsätte ändå. Aja man är ju hård så wtf. Så på julafton när alla satt och åt så blev det niagarfall av blod. Bra tajming, absolut! Ringde in och blev ombedd att komma in omedelbart, hon tyckte inte ens att jag skulle äta upp maten :-( Jag fick ligga kvar tills juldagen med nån tampong som skulle stoppa blödningen. Fy fan, vilken julafton!

/Fina

Pia sa...

ojojoj, har åxå gjort en konisering, dock utan blödningar efteråt. precis som för "fina" så gjorde det vansinnigt ont, men doktorn bara fortsatte =(
hoppas du håller dig lugn nu då, och att du blir bra fort.
kram pia

Svea sa...

Kära vän... Hoppas att du känner dig bättre!
Varma kramar!

Emmas idéer sa...

Förlåt men jag kan inte låta bli att skratta lite mitt i allt elände, när du skriver så himal roligt...

Sofie sa...

Men herregud! Vilken grej! Vilken jädra tur att det gick bra och att du åkte in.
Shit pommes frites!
Ja, man ska inte bli förvånad över allt som händer.
Men det låter som ni haft en bra helg nu i helgen.
Grey´s på onsdag kanske?