fredag 20 februari 2009

muffins


Muffinsbak, mumma!
Idag hade jag och pojkarna lite trist på em, och jag hade ingen lust att gå ut så då drog vi igång ett bak.
Den här sidan är helt gudomlig och har över 800 muffinsrecept.
Vi testade dessa idag.
Visst ser dom mumsiga ut. Härliga äpelmuffins med kanelkrisptäcke.


Å så här såg dom ut när jag tog ut dom ur ugnen... vad hände på vägen? Jaja, goda var dom i alla fall, och det är väl huvudsaken.

Här är receptet:

2 ägg
2 dl socker
50 g smör eller margarin
1 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 äpple

Täcket:
1/2 dl havregryn
1/2 dl socker
1 1/2 msk margarin
2 msk kanel


Vispa ihop socker occh ägg tills det blir pösigt helst med hjälp av elvisp eller matberedare. Smält smöret, rör ner mjölken i det smälta smöret. Rör ner den ljumma vätskan i den porösa smeten. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Häll ner i smeten. Rör smeten slät, men så lite som möjligt. Tärna äpplet och vänd ner försiktigt. Fyll muffins formarna till hälften.

Blanda ingredienserna till täcket i en skål med en gaffel tills det blir en smullig massa. Bred eller smula över smeten.

Grädda i ca 210°C i 18-20 min. Låt svalna lite innan avnjutning.

1 kommentar:

Stolt Mamma sa...

HAHA! Ja dom såg ju goda ut i alla fall. Sådär blir mina muffins med jämt. Tror det är för man har för mycket smet i formarna. Och så har jag ofta bara vanliga bullformar och dom håller inte riktigt så bra =)