onsdag 9 april 2008

stackars torsken



Nu får ni banne mig ta ert ansvar och ge fan i torsken ett litet tag...
så himla gott är det ändå inte!!!
Ät nåt annat ett tag, å då menar jag även fiskpinnarna (här blir det minsann hemgjorda på alaska pollok framöver)
Ta och kolla på kvällens avsnitt av uppdrag granskning, där "seriösa" sportfiskare står och formligen rycker upp torskarna under deras lekperiod...
Hmm har jag missuppfattat detta eller är det inte så att sportfiskare brukar släppa tillbaka sin fångst?
Hur kan det vara så att efter all information vi har matats med, alla reportage, röda lappar i frysdiskarna osv FORTFARANDE steker upp torsk i pannorna som aldrig förr?
ska det verkligen behöva bli helt urfiskat innan vi fattar?
Okej, jag måste erkänna att jag inte är jätteinsatt i frågan, att jag kanske gör en massa andra miljöetiskt värre saker (som tex frossar i kött, äter exotisk frukt och vägrar åka kollektivt)
men kan jag inte ändå få moralpredika i detta så omdebatterade ämne?

För mig är det enkelt, jag gillar inte ens torsk, men snälla, kan vi inte alla ta en liten tankepaus och fundera över vad vi vinner kontra förlorar på att fortsätta äta torsk!

Inga kommentarer: