onsdag 24 oktober 2007

Jobbig dag

Redan igår kväll visste vi hur det skulle gå.
Marcus älskade mormor var jättedålig och Svärmor satt och vakade vid hennes säng.
Med tanken om att hon närsomhelst kunde dö i huvudet försökte vi få oss lite sömn inatt, det gick väl sådär. Dessutom är ju Aron sjuk och vaknade en massa gånger, och varje gång man vaknade tänkte man, undrar om hon lever än och så blev man ledsen igen.
Visst var Gun gammal och sliten, dessutom väldigt sjuk, men sånt spelar ingen roll.
Man blir lika ledsen ändå!
Hon har spelat en väldigt stor roll i Marcus liv, och även kommit att betyda en hel del för mig och Ivar. Aron är nog för liten för att minnas! Det kommer att kännas tomt utan henne.
Hon var en sprudlande glad och förstående varelse, som alltid hade rum och tid för oss alla.

Vi valde att inte säga något till Ivar innan han åkte till dagis utan väntade tills vi hämtade honom.
-Jag blir inte glad nu, sa han. Men sen sa han att det ändå var ganska bra, för nu kunde ju Gun leka med Anna som ju oxå är i himmelen. Anna var för övrigt min fina gammelmormor, och jag tror att dom nog kommer trivas med varandra.
Nu väntar tråkigheter framöver, jag avskyr begravningar!! Men trots det så tror jag på att man behöver det där, att få sörja med alla andra som älskade samma människa. Särskilt för den närmsta familjen. Samma helg som begravning är har min syster dop för Oliver.
Snacka om att kastas mellan ytterligheter. Begravning på fredagen, med alla tårar det kommer innebära, och så dop på lördagen, och det brukar ju snarare vara en glädjefylld tillställning.
Jag vill inte missa något av det, och tänker åka till Östersund på begravning på fredagen, och sen hem på dop på lördagen. Det är i alla fall min ambition.
Nu vill jag bara att den här dagen ska ta slut, det känns som om vi gått runt i en dimma härhemma, med sjuka Aron och sorgen över att Gun är död.
Nu vill jag bara gå och lägga mig och försöka få lite rutin på livet imorgon igen.

Det var nog allt för idag, ingen lustfylld läsning precis men så är det.
Har inte ens nån bra tänkvärdhet att skriva ner, allt skulle nog bara kännas klyschigt i det här läget. Men för att inte bryta en tradition:
Dagens tänkvärda:
Älska idag, imorgon kan det vara försent.

2 kommentarer:

Stolt Mamma sa...

Vad fint sagt av Ivar, han är en klok liten människa!

Anonym sa...

jag håller med Ivar ja. hon kommer få det bra tillsammans med Gammel. klyshor finns det gott om så dom lämnar jag också därhän. kram / johan