söndag 14 december 2008

Calici.....

Caliciviruset, även kallat vinterkräksjukan.

Vinterkräksjukan kan likna andra magsjukdomar. Det som skiljer är det plötsliga insjuknandet. Vinterkräksjukan börjar ofta mycket hastigt med kräkningar, diarréer och magsmärtor. Dessa pågår i ett till tre dygn. Inkubationstid är 12-30 timmar.



Jajamensan, det är precis det Ivar har. Härliga tider!

Började i går kväll. Ivar hade sett fram emot att få följa med till grannarna på lite poker, men så bara hände det. Han klagade lite över ont i magen, och jag mitt nöt tvingade honom att äta en tallrik fil för jag trodde att han ätit dåligt under dagen.

Splasch. Typ 2 liter spya över hela köksgolvet.

Det var den kvällen det.



Natten har varit lugn, men så spydde han efter frulle igen. Nu ligger han som en liten skrutt i soffan och sover till o från. Ser lite febrig ut, men jag vill inte väcka för att kolla.

Stackars Ivar.

Aron är hos farmor och åker skidor, inga fel på honom än i alla fall.

Nähä nu ska jag äta lunch. Bäst att passa på mellan spyorna.

3 kommentarer:

Stolt Mamma sa...

Sorry!Det är väl vi som har smittat er =( Jag låg oxå inatt, så inatt är det väl Ollies tur att ligga i gästrummet...nejdå=) Men jag hoppas han inte får det!!Och jag hoppas ni andra klarar er också!

fröken Sätterlund ✯ sa...

Usch fy för vinterkräkan! Skrattade högt när jag läste om 2 liter fil. Antar att det inte var lika kul att torka. Krya på er!
Kram Therese

Fru Bes Blogg sa...

men fy faan va äckligt!! jag hatar verkligen doften av kräka, luktar ju inte som knäck direkt :-) angående knäck så använder ingen normal människa våran teknik, alltså hälla direkt från kastrull. MEN vi är ingen vanlig familj. Vi är familjen "stress"! Allt ska gå så snabbt som möjligt, även om de inte ¨går nå bra så använder vi den ändå, just för att det går snabbt!! Jag har testat sked-knepet men nej det går för sakta!! Men tack för tipset ;-)